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2020 Vol.20, Issue 2

Research Article

31 August 2020. pp. 1-11
Abstract
It has been over 50 years since South Korea began to build the expressway. However, no research has been conducted on the main facilities of the expressway itself. I analyzed the distribution and name characteristics of expressway junctions which are considered important among main facilities by drivers. As of June 2020, the analysis results of 108 junctions are as follows. The simple total number of junctions for each route was higher for the main trunk lines, but the number of junctions per unit distance was much higher for shorter lines. By region, junctions were concentrated around major cities such as Gyeonggi and Gyeongnam, but unlike the size of area, the number of junctions relative to the population was smaller on the contrary. In word type analysis, ‘Sino-Korea’ word was 99.1%. In syllable analysis, the number of syllable was averaged 2.17 and syllable of junction names has exponential distribution. In name source analysis, junction name related to administrative district name was outstanding with 87.0%; junction names related to town・township name and city・county・district name accounted for the major of that. These characteristics are largely influenced by ‘the criteria for granting facility names’ that follows the administrative district name first. Key Words : Expressway, Junction, Distribution, Name
우리나라의 고속국도 건설 역사는 이미 50년이 넘었다. 그러나 고속국도의 주요 시설물들 자체에 대한 연구는 찾아볼 수 없었다. 주요 시설물 중 운전자들이 중요하게 여기는 분기점의 분포 및 명칭 특성을 분석하였다. 2020년 6월 현재 108개 분기점에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 노선별 단순 총수는 주요 간선 노선들에 많지만, 단위 거리 당 분기점 수는 단거리 노선에 훨씬 더 많았다. 지역별로는 경기, 경남 등 대도시 주변에 집중되어 있었는데, 면적과는 달리 인구 대비 분기점 수는 오히려 더 적었다. 분기점 명칭의 어종은 99.1%가 한자어였으며, 평균 음절수는 2.17음절로 매우 짧고, 지수분포를 보였다. 명명 유연성 측면에서는 행정구역명 관련 분기점 명칭이 87.0%로 압도적이었으며, 그 중에서도 읍・면・동 관련 명칭과 시・군・구 관련 명칭이 대부분을 차지하였다. 어종, 음절 및 명명 유연성 특성은 행정구역명을 우선적으로 따르는 「시설물 명칭 부여 기준」의 영향이 크다.
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Information
  • Publisher :The Korean Cartographic Association
  • Publisher(Ko) :한국지도학회
  • Journal Title :Journal of the Korean Cartographic Association
  • Journal Title(Ko) :한국지도학회지
  • Volume : 20
  • No :2
  • Pages :1-11